Pitanja i odgovori sa Savetovanja u Vrnjačkoj Banji
Pitanja i odgovori- Branislava Šljivančanin
1. Da li se član 99. stav l. tačka 5. PKU za zdravstvo primenjuje za ugovore o stručnom usavršavanju (specijalizacije)? Imamo dodeljene uže specijalizacije i lekari ne odsustvuju iz ustnove već obavljaju redovne poslove, a u slobodno vreme i za vreme godišnjeg odmora pohadjaju obaveze na fakultetu. Da li sa njima, obzirom da rade, ugovaramo platu preko RFZO-a ili 12 meseci naknadu?
Odgovor
Ukoliko zaposleni koji je dobio specijalizaciju radi na svojim redovnim poslovima, Ustavni sud je dao mišljenje da u tim slučajevima treba isplaćivati platu, uz sva druga prava iz radnog odnosa. Ujedno je to i naš stav, iako je Posebnim kolektivnim ugovorom za zdravstevne ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, objavljen u Službeni glasnik RS, broj 96/2019, koji se primenjuje od 09.01.2020.godine, za stručno osposobljavanje i usavršavanje radi potreba procesa rada predviđena isplata naknde – član 100 tačka 5. Kada ne obavljaju svoje redovne poslove, isplaćuje im se naknada kao dvanaestomesečni prosek, uz pravo usklađivanja te naknade u skladu sa rastom plata u zdravstvenim ustanovama(član 100 stav 2 i 3 novog PKU)
2. Doktori medicine koji su na osnovnoj specijalizaciji, 2 godine obavljaju redovne poslove u ustanovi, a 2 godine su na fakultetu. Kakao sa njima zaključiti Ugovor o stručnom usavršavanju? Da li im isplaćivati platu ili naknadu 12 meseci prosek plate. Razlika izmedju plate i naknade j velika. Obzirom na aktuelno mišljenje Ustavnog suda, za vreme rada trebalo bi da im se isplaćuje plata a ne naknada obzirom da obavljaju redovne poslove. RFZO smatra da treba isplaćivati naknadu i neće nam dati novac za plate.
Odgovor
S obzirom na mišljenje ustavnog suda, smatramo da zaposleni koji radi u ustanovi treba da dobije platu, a kada su na fakultetu da im se isplaćuje naknada, za koju imaju pravo na usklađivanje prema rasu plata u zdravstvenim ustanovama.
3. Ukupna potraživanja na dan....Na koja potraživanja se misli da li na:
-potraživanja u peridou-ukupna (bez prenetih)
-nenaplaćena potraživanja na dan.....
Odgovor
Pitanje mi je nejasno, a mislim i da nije aktuelno
Pitanja i odgovori -DRI
1. Na savetovanju Komore, održanom u Vrnjačkoj Banji 2013.g., bilo je predavanje u vezi sa implementacijom FUK-a u skladu sa članovima 81-83.Zakona o računovodstvu i obaveznosti dostavljanja izveštaja Ministarstvu za finansije - Centralna harmonizaciona jedinica. Dokle se stiglo u zdravstvu?
Odgovor
Upućujemo vas da se obratite Centralnoj jedinici za harmonizaciju Ministarstva finansija, s obzirom da je ona nadležna prema članu 83 stav 2 tačka 7) Zakona o budžetskom sistemu da objedinjuje godišnje izveštaje korisnika javnih sredstava o stanju finansijskog upravljanja i kontrole i interne revizije. Ministar finansija, u skladu sa članom 83 stav 3 Zakona o budžetskom sistemu dostavlja Vladi objedinjeni godišnji izveštaj.
Državna revizorska institucija u postupku sprovođenja revizije finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja kod zdravstvenih ustanova sagledava stepen u kome je subjekt revizije uspostavio sistem interne finansijske kontrole. Međutim, za bliže informacije o stanju kod svih zdravstvenih ustanova (nisu svi bili subjekti revizije) nadležna je Centralna jedinica za harmonizaciju.
Pitanja i odgovori- Radica Pejčinović Bulajić
1. Da li će biti donet novi Plan Mreže do 20.01.2020.g. ili nakon donošenja Plana Optimizacije?
Odgovor
Predlog Uredbe o Planu mreže zdravstvenih ustanova je u proceduri donošenja.
2. Za koliko procenata je potrebno uvećati novembarsku platu zdravstvenim saradnicima budući da postoji mišljenje koje je Ministarstvo finansija uputilo Institutu za virusologiju, vakcine i serume „Torlak“ broj 011-00-00067/2019-03 od 15.2.2019. godine u kom Ministarstvo finansija navodi da zdravstvenim saradnicima svih profila sa srednjom i višom školom treba uvećati plate u istom procentu kao i medicinskim sestrama/ tehničarima odnosno da zdravstvenim saradnicima sa visokom stručnom spremom bez obzira na njihov profil treba uvećati zarade kao i lekarima (doktoru medicine, stomatologu i doktoru specijalisti)? Pitanje postavljamo zato što Zakon o zdravstvenoj zaštiti i Uredba o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama prave razliku između zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika.
Odgovor
Razvrstavanje zaposlenih u odgovarajuću grupu onih koji ostvaruju pravo na uvećanje plate u određenom procentu u zdravstvenim ustanovama, a shodno odredbama Zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS“,br.72/19), obaveštavamo Vas da je članom 150. Zakona o zdravstvenoj zaštiti ("Sl. glasnik RS", br. 25/2019) propisano da je Zdravstveni radnik, u zavisnosti od nivoa obrazovanja doktor medicine, doktor dentalne medicine, magistar farmacije i magistar farmacije-medicinski biohemičar - sa završenim odgovarajućim integrisanim akademskim studijama zdravstvene struke, kao i medicinska sestra, zdravstveni tehničar, odnosno drugo lice sa završenom odgovarajućom visokom, odnosno srednjom školom zdravstvene struke, dok je članom 151. definisan zdravstveni saradnik kao lice koje nema stečeno srednje, odnosno visoko
obrazovanje zdravstvene struke, a koje učestvuje u obavljanju određenih poslova zdravstvene zaštite u zdravstvenoj ustanovi, odnosno privatnoj praksi.
Imajući u vidu da se nedoumice odnose na stručna i akadmeska zvanja zdravstvenih saradnika, a da zdravstveni saradnik ne pripada navedenim kategorijama iz člana 4.stav 3.tačka 12) Zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS“,br.72/19), zdravstveni saradnik može biti prepoznat jedino u kategoriji “ostali zaposleni“.
Pitanja i odgovori -Uprava za javne nabavke
1. Da li je obavezno da imamo lice u ustanovi koje će kontrolisati postupke javnih nabavki, kada je taj instit predviđen kao sastavni deo internog akta a ne kao obaveza predviđena Zakonom? Naime, u ZU u kojima zaposleni radi pored drgih poslova i poslove javnih nabavki i nema drugog merodavnog da kontroliše javne nabavke, mnogo je teško organizovati i kontrolu. Posebno u svetlu nezapošljavanja nemedicinskog kadra u zdravstvenim ustanovama. Ako je moguće u potpunosti izbrisati kontrolu novim Zakonom jer je u praksi neostvariva.
Odogovor:
Novim Zakonom o javnim nabavkama (,,Službeni glasnim RS“ broj 91/19) predviđena je obaveza svakog naručioca da svojim posebnim aktom bliže uredi način planiranja, sprovođenja postupka javne nabavke i praćenja izvršenja ugovora o javnoj nabavci (način komunikacije, pravila, obaveze i odgovornost lica i organizacionih jedinica), način planiranja i sprovođenja nabavki na koje se zakon ne primenjuje i druga pitanja. Takođe, odredbama navedenog zakona propisano je da monitoring nad primenom propisa o javnim nabavkama sprovodi Kanelarija za javne nabavke u cilju sprečavanja, otkrivanja i otklanjanja nepravilnosti koje mogu da nastanu ili su nastale u primeni Zakona o javnim nabavkama. Imajući u vidu navedeno, novim zakonskim propisom koji uređuje materiju javnih nabavki predviđena je kontrola prilikom sprovođenja javnih nabavki i to unutar naručioca kao i od strane Kancelarije za javne nabavke.